מדידת עובי בבניין

מאת: הראל בן-עזרא


בתמונה מוצגים ארבעה מכשירים למדידת עובי, להלן נבחן את ייעודם ואת שימושיהם בבניה:


שלושת המכשירים הראשונים הינם ווריאציות שונות של "מיקרומטר" מכשיר המסומן במספר 1 לעיל, הינו מכשיר מכני למדידת עוביים שבין 0.1 מ"מ ועד 10 מ"מ. משמש למדידת עובי של אלמנטים כגון פחי פלשונג, מרזבים, איסכורית, יריעות פוליאתילן, לוחות PVC, עובי דופן של פרופילי פלדה, אלומיניום וכד'  מכשיר מאוד שימושי בתחום הבניה בשל מימדיו הזעירים, פשטותו ורמת דיוק טובה של 0.1 מ"מ. ניתן לכייל את המכשיר על ידי סיבוב ידני של גלגל השנתות, ולקבוע שרירותית את נקודת האפס. ניתן לקבע את המדידה על ידי סגירת הבורג בחלקו העליון השמאלי. כאשר משחררים את הבורג, המכשיר חוזר למצב פתיחה מלאה על ידי קפיץ.

מדידת עובי פח בעזרת מכשיר מס' 1  (המדידה מתבצעת על גבי ניצב פח בעובי 0.5 מ"מ):


מדידת עובי דף נייר בעזרת מכשיר מס' 1    מציגה קריאה של 0.1 מ"מ:



מכשיר מדידה מספר 2 מציע רמת דיוק אמיתית של 0.01 מ"מ. זהו מיקרומטר איכותי ומומלץ.
יתרון שיש במכשירים המכניים הוא שניתן לחוש את רמת הלחיצה (מעיכה) של החומר הנמדד

מכשיר מדידה מס' 3 מתיימר להציע רמת דיוק של 1 מיקרון (= מליונית המטר = אלפית המילימטר) רמת דיוק זו היא מעבר לנדרש בענפי הביצוע בבניה.

מדידה נוספת של דף הנייר בעזרת מכשיר מספר 2 - מציגה קריאה של 0.103 מ"מ:

   

מכשיר מדידה מס' 4 - המוכר בשם "קליבר" בגרסה המכנית, או הדיגיטלית - כפי שמופיע בתמונה. הקליבר הינו מכשיר מדידה מאוד ורסטילי, המשמש למדידת קוטר זיון, צנרת, ברגים, עובי פלטות עץ/פלדה וכיוצ"ב. ניתן גם למדוד מרווחים, חורים/קוטר פנימי על ידי הכנסת הזרועות שבחלקו האחורי של הקליבר אל החור/מרווח. בתחתית המכשיר קיים מדיד למדידת עומק של חריצים ולמדידות היכן שאין גישה לביצוע מדידה אחרת.


מדידת קוטר זיון בעזרת קליבר תהיה במקביל לצלעות הזיון - על מנת לקבל קריאה של הקוטר הנומינלי של הזיון,
קוטר הזיון שבתמונה הוא 16 מ"מ ולא 20 מ"מ:


הקליבר שבתמונה מגיע למפתח מקס' של 150 מ"מ, ורמת הדיוק האמיתית שלו עומדת על כ-0.3 מ"מ. ניתן למדוד בעזרתו גליל בקוטר של עד "3 (כ-7.5 ס"מ), מכיוון שאורך הזרועות שלו קטן מ-4 ס"מ (רדיוס הגליל הנמדד) קיימים בשוק דגמים של קליברים במידות גדולות יותר, בעלי זרועות באורכים שונים וברמת דיוק גבוהה יותר.



להלן מוצגים שלושה כלים נוספים למדידת עובי :

מדיד לעובי זכוכית על ידי השתקפות



זהו מדיד בגודל כרטיס אשראי. לצורך מדידת עובי הזכוכית, מצמידים אותו אל הזגוגית בזווית 45 מעלות. ניתן לראות בתמונה שלעיל שעובי הזגוגית שנמדדה הוא מעט יותר מ- 4 מ"מ. לפי התאחדות הקו הארוך עם הקו שמתחת לספרה 4. מדיד זה קיים גם כאפליקציה לטלפון.  לדוגמא האפליקציה ל ios  או אנדרואיד:  AGC Glass Measurement    

להלן סרטון הסבר על אופן השימוש באפליקציה:



המכשיר הבא הוא מכשיר למדידת עובי צבע או פילם על גבי רקע מתכתי. ניתן לראות בתמונה מדידת עובי צבע על גבי דלת מפח. המדידה מציגה עובי 0.04 מ"מ = 40 מיקרון.


המכשיר הנ"ל יודע למדוד עובי פילם ברזולוציה של 0.01 מ"מ עד עובי מירבי של 2.2 מ"מ המכשיר מסוגל למדוד עובי פילם (לא מגנטי) כגון צבע, אפוקסי, פי וי סי, אמייל וכד' על על גבי רקע מתכת מגנטית וגם על גבי מתכת לא מגנטית כגון אלומיניום.


המכשיר הבא מתוכנן למדידת עובי של ריתוכים, אך יכול למדוד גם תזוזה בין משטח אחד לנקודה אחרת, כגון הפרש מפלסים בין אריחי ריצוף או תזוזת אופקית של קיר בין שני צידי סדק


הקריאה של המכשיר תהיה ההפרש בין משטח א' (אליו מוצמד המכשיר) לנקודה ב':




ניתן להשיג את המכשירים הנ"ל באיביי/אמזון תחת החיפוש "Thickness measuring tools"  או בחנויות ציוד טכני בתחום המדידות.