השפעת ריבוי היועצים על עלויות הבניה


מאת: מהנדס הראל בן עזרא


אחת הסיבות העיקריות לסירבול וייקור תהליכי בניה בארץ, היא מספר המתכננים והמנהלים הגדול 

מאוד ביחס למספר הפועלים והעובדים בשטח.

כאשר קיים צוות גדול של יועצים ומתכננים, ועדיין רוצים להפוך את התכנון לאיכותי מהיר ויעיל,

צריכות להתקיים במשך תהליך התכנון ישיבות צוות והחלטות בהשתתפות כל הגורמים,

דבר שמצריך הימצאות פיזית של המתכננים השונים במשרד אחד משותף.

השיטה של התכתבויות וטלפונים אינה יעילה, מסרבלת את התכנון והביצוע ומביאה 

לניפוח מוגזם בעלויות הפרוייקט, בהשוואה לעלות אותו פרוייקט שיתוכנן בצורה יעילה על ידי משרד יחיד.


להלן דוגמא לעלויות התכנון והבניה הגבוהות בארץ.
מחיר בניית כיכר תנועה פשוט בכביש דו סיטרי  הוא 5 מליון ש"ח, על פי פרסום החברה היזמית:


תמונה של הכיכר הנ"ל מקרוב:

ואם תאמר שהעלויות הגבוהות נובעות ממחיר עמודי התאורה.
על פי מחירון "דקל": עלות עמוד תאורה קוני מכופף עם היסוד שלו היא כ-7,600 ש"ח.
ישנם 16 עמודי תאורה מסביב לכיכר, שהעלות שלהם מהווה סה"כ כ-2.5% מעלות הפרוייקט.
 

הסיבה לריבוי היועצים הקיים בארץ

הסיבה לכך היא ה"משפטיזציה" של עולם הבניה, אשר יוצרת מצב של תכנון וביצוע 

מתוך שיקולי "אי לקיחת אחריות". המהנדסים בארץ מורגלים משחר ההתמחות שלהם, 

לכסות עצמם בתקנים, כדי שבמקרה של כשל יוכלו להציל את אחוריהם. 

ניתן לראות בפורומים של מהנדסים, שרוב השאלות של מהנדסים צעירים, 

אינן עוסקות באיך לתכנן טוב יותר כדי לשמור על יציבות, בטיחות וחוזק המבנה, 

אלא רוב השאלות עוסקות באיך לתכנן בהתאם לתקנים. (למעשה כדי לכסות את עצמם מבחינה משפטית).

המשפטיזציה של הבניה מעודדת ולעיתים אף מחייבת ריבוי יועצים. 

מתכנן אשר יעיז לחבוש מספר כובעים, יגדיל מאוד את סיכוייו לחבוש את ספסל הנאשמים.

התקנים הישראליים אינם מתעניינים בעלויות התכנון ובעלויות ביצוע הפרוייקט. 

מערכת התקינה הישראלית אינה מקיימת איזון אמיתי בין שיקולי עלות ותועלת.

לא קיים גוף שיעצור את מערכת התקינה הישראלית שאינה יעילה ואינה כלכלית. 

וכך נוספים במשך השנים, עוד ועוד תקנים על גבי תקנים חסרי היגיון וחסרי תועלת.

על פי הדוגמא בהמשך, ניתן לראות איך מהנדס אחד בארה"ב, ממלא פונקציה 

של מעל עשרה משרדי תכנון ופיקוח בארץ, והוא עושה זאת באופן הרבה יותר יעיל, 

הרבה יותר זול והרבה יותר מהר. עד כדי חמישית מהזמן והמחיר.


להלן דוגמא לרשימת היועצים  עבור תכנון גשר דרוך במפתחים קטנים בצפון הארץ בעלות של 33.5 מליון ש"ח: 


עלות הגשר, מתוך אתר החברה היזמית:


עלויות תכנון

שיטת תמחור עלויות התכנון ופיקוח המקובלת בארץ -  היא על פי  אומדן עלות הפרוייקט,

עלות תכנון ופיקוח מקובל בארץ הוא בין 5% ל 15% מאומדן עלות הפרוייקט,  בתלות בגודל הפרוייקט ובמורכבותו.

אם עלות תכנון ופיקוח של פרוייקט מסויים היא 100K ש"ח  -  סביר שעלות ביצוע הפרוייקט תהיה  1M ש"ח.

נניח שבדוגמא (ראה תמונות למטה), ניתן לבצע את הגשר בעלות הרבה יותר קטנה.  ובמקרה זה, 

מכיוון שאין מעבר דרך מתחת לגשר, אולי ניתן לתכנן את הגשר שבדוגמא בצורה הרבה יותר זולה  - כ"מעביר מים" בלבד. 

העניין הוא שגם אם כך הדבר, ככל הנראה, זה לא יקרה. מכיוון שאין למשרדי התכנון מוטיבציה 

לחסוך מליוני שקלים ולשנות את קונספט התכנון לכיוון הרבה יותר פשוט וזול, מפני שאז שכרם 

לא יהיה מוצדק ויהיה ניתן לצמצם חלק מהיועצים והמשרדים שמתפרנסים מהתכנון.


השוואה לארה"ב

עלות הקמת גשר בישראל היא 10K עד 30K ש"ח למ"ר עבור גשרים לא גבוהים (עד 10 מ' גובה) 

בתלות במורכבות, במפתחים ובגובה.

הדוגמא של הגשר הנ"ל בעלות כ-33.5 מליון ש"ח היא דוגמא לגשר בעל סכימה סטטית פשוטה במפתחים קטנים 

הנשען על עמודים קצרים. ובשטח של כ-1500 מ"ר כולל קירות התמך מסביב. כלומר העלות למטר מרובע היא: כ-6000$ למ"ר.

בארה"ב העלות הממוצעת להחלפת גשרים קיימים ב  secondary road system   היא כ:  100$ ל   sq.ft   שזה כ-1100$ למ"ר.  

מדובר על בניה ותחזוקה בהיקף של מעל 20,000 גשרים, בני אחד עד שלושה מפתחים של 12 עד 30 מ' לכל מפתח.  

על פי רוב, גשרים אלו נבנים מעל ערוץ נחל זורם, דבר שהופך את הפרוייקט למורכב יותר. (ראה סרטון למטה)

כך כותב מהנדס שעובד כמתכנן ומפקח בפרוייקטים אלו בארה"ב:


הסיבות למחיר הגבוה בארץ הן:

 - ריבוי יועצים שיוצר תהליך תכנון ובניה מסורבל.

 - חוסר תחרות בין מתכננים.

מחיר התכנון הגבוה בארץ יחסית לרמת התכנון שאינה גבוהה,

נובע מחוסר התחרות הקיים בשוק התכנון למבנים שמוגדרים בחוק כ"מבנים שאינם פשוטים".

(גם אם הגשר פשוט, עצם זה שהוא גשר הופך אותו ל"מבנה לא פשוט" בהגדרה).

ישנה קורלציה בין מחיר התכנון לבין מחיר הביצוע.

כאשר מחיר התכנון גבוה, גם מחיר הביצוע יהיה גבוה בהתאם כפי שהוסבר לעיל.

כדי לשנות את כל אווירת מחירי הענף וכדי להניע תהליך של תמחור הוגן של עבודות בניה

יהיה דרוש לבצע שינוי מהותי קודם כל בתחום התכנון, ולאחר מכן להנחיל את השינויים אל הביצוע.

כדי להוריד את מחירי התכנון, יהיה צורך לצמצם משמעותית את כמות היועצים שמעורבים בפרוייקטים,

כל יועץ מיותר שקיים בפרוייקט, מגדיל את עלות הפרוייקט בעשרות ולעיתים במאות אחוזים.

אגב, מדוע צריך פונקציה של יועץ גיאומטריה?
חישוב כוח צנטרפוגלי וכח נורמל לומדים במסגרת 4 יח' בפיזיקה. אוי ואבוי אם המתכנן לא יודע לחשב זאת בעצמו
ולגזור מכך את המפלס ואת תוספת העומס בכל נקודה ונקודה על הגשר.
או שמא תאמר שהצורך ביועץ הגיאומטריה נקבע, לא בגלל שינוי כיוון התנועה (ב-2 הצירים), אלא בגלל צורתו הלא סימטרית של הגשר,
הרי שגם מידע זה אמור להיכלל בתכניותיו המפורטות של מתכנן הגשר.


המחשת ריבוי היועצים ביחס לכמות העובדים בשטח:

  • על פי תמונות מהשטח (ראה להלן), מספר הנוכחים באתר הוא 5 עובדים.

  • על פי הטבלה הנ"ל, ישנן 15 פונקציות ייעוץ ותכנון.  אמנם ישנם משרדים גדולים שממלאים מספר פונקציות,
    אך יש להוסיף לנ"ל גם יועץ בטיחות שלא מופיע ברשימה וכן יועץ איטום.
    ובמידה ויש גישה להולכי רגל / תאורה יש להוסיף לנ"ל: יועץ חשמל ותאורה, יועץ מעליות, יועץ נגישות ויועץ כיבוי אש.
    וצריך לזכור שכל פונקציה של יועץ, היא לכל הפחות משרד לא קטן שחייב לעמוד בקריטריונים של תכנון מבני ציבור.



כמות העובדים באתר:
יש לקחת בחשבון שלפחות אחד מנוכחים המופיעים בתמונה הוא מנהל עבודה / מפקח בטיחות / מהנדס ביצוע



הסכימה הסטטית של הגשר:


הסרטון הבא מתאר את תהליך תכנון תחזוקת והקמת גשרים ב-secondary roads בארה"ב -  כולל שיקולי תכן ועלויות
התכנון והפיקוח מבוצע על ידי מהנדס אחד שממלא את כל  הפונקציות הדרושות ביעילות ובמהירות,
ובונה גשרים בארה"ב, במחיר הנמוך משמעותית ממחיר גשרים מקבילים בישראל - לעיתים אף בחמישית מהמחיר והזמן.
בחלק מהפרוייקטים, כדי למנוע הפרעה לתנועה, הגשר נבנה בסמוך למיקומו הסופי, ולאחר מכן, ביום אחד
הגשר נדחף אל מקומו הסופי בעזרת ציוד הידראולי