השפעת ריבוי היועצים על עלויות הבניה


מאת: מהנדס הראל בן עזרא


אחת הסיבות העיקריות לסירבול וייקור תהליכי בניה בארץ, היא מספר המתכננים והמנהלים הגדול מאוד
ביחס למספר הפועלים והעובדים בשטח.

כאשר מעורבים בתכנון פרוייקט מספר גדול של משרדי תכנון, מתקבלות בהכרח התוצאות הבאות:

1. זמן תכנון ארוך (עד פי עשר!) ביחס לזמן תכנון של משרד אחד יעיל - שמחליט את כל ההחלטות במקום אחד.
2. ייקור במאות אחוזים של תהליך התכנון - תשלום שמתחלק להרבה משרדים.
3. ייקור בעשרות עד מאות אחוזים של הפרוייקט בגלל שההחלטות לא מתקבלות בצורה יעילה.
4. תכנון ברמה ירודה - מכיוון שסנכרון בין מתכננים על ידי טלפונים והתכתבויות  - אינו יעיל. 


להלן דוגמא לעלויות הביצוע הגבוהות בארץ.
מחיר בניית כיכר תנועה פשוט בכביש דו סיטרי  הוא 5 מיליון ש"ח, על פי פרסום החברה היזמית:


תמונה של הכיכר הנ"ל מקרוב: (כן, הכיכר הזה עלה 5 מיליון ש"ח) 

ואם תאמר שהעלויות הגבוהות נובעות ממחיר עמודי התאורה.
על פי מחירון "דקל": עלות עמוד תאורה קוני מכופף עם היסוד שלו היא כ-7,600 ש"ח.
ישנם 16 עמודי תאורה מסביב לכיכר, שהעלות שלהם מהווה סה"כ כ-2.5% מעלות הפרוייקט.
 

הסיבה לריבוי היועצים הקיים בארץ

הסיבה לתופעת ריבוי היועצים - היא ה"משפטיזציה" של תהליכי הבניה,
תכנון וביצוע מתוך שיקולי "אי לקיחת אחריות" - והיצמדות של המתכננים לתקן הישראלי הפרימיטיבי.
ראה מאמר המתייחס (גם) לתקן הישראלי בהרחבה
מערכת המשפט הישראלית המפא"יניקית הרקובה, מעניקה משקל רב לתקן הישראלי.
המשפטיזציה של שוק הבניה מעודדת ואף מחייבת ריבוי יועצים. מתכנן אשר יעיז לחרוג מהתקנים ו/או לחבוש מספר כובעים,
יגדיל מאוד את סיכוייו לחבוש את ספסל הנאשמים. הכל על פי המסורת הקומוניסטית שמקדשת את העבודה עצמה,
ומדכאת את היעילות, את החופש ואת החשיבה העצמאית.

המהנדסים בארץ מתאימים את עצמם למציאות הקיימת ומורגלים משחר ההתמחות שלהם, לכסות עצמם בתקנים,
כדי שבמקרה של כשל יוכלו להציל את אחוריהם. ניתן לראות בפורומים של מהנדסים, שרוב השאלות של מהנדסים צעירים,
אינן עוסקות בשאלות בפיזיקה ובסטטיקה ואיך לתכנן טוב יותר כדי לשמור על יציבות, בטיחות וחוזק המבנה,
אלא הרוב המוחלט של השאלות עוסק בפילפולי תקנים משמימים. למעשה, כדי לכסות את עצמם מבחינה משפטית.


על פי הדוגמא בהמשך, ניתן לראות איך מהנדס אחד בארה"ב, ממלא פונקציה
של תשעה משרדי תכנון ופיקוח בארץ, והוא עושה זאת באופן הרבה יותר יעיל,
הרבה יותר זול והרבה יותר מהיר. עד כדי חמישית מהזמן והמחיר.


להלן דוגמא לרשימת היועצים  עבור תכנון גשר דרוך במפתחים קטנים בצפון הארץ בעלות של 33.5 מליון ש"ח: 


עלות הגשר, מתוך אתר החברה היזמית:


עלויות תכנון

שיטת תמחור עלויות התכנון ופיקוח המקובלת בארץ -  היא על פי  אומדן עלות הפרוייקט,
עלות תכנון ופיקוח מקובל בארץ הוא בין 5% ל 15% מאומדן עלות הפרוייקט, בתלות בגודל הפרוייקט ובמורכבותו.
אם עלות תכנון ופיקוח של פרוייקט מסויים היא 100K ש"ח - סביר שעלות ביצוע הפרוייקט תהיה 1M ש"ח.
נניח שבדוגמא (ראה תמונות למטה), ניתן לבצע את הגשר בעלות הרבה יותר קטנה. ובמקרה זה,
מכיוון שאין מעבר דרך מתחת לגשר, אולי ניתן לתכנן את הגשר שבדוגמא בצורה הרבה יותר זולה - כ"מעביר מים" בלבד.
העניין הוא שגם אם כך הדבר, ככל הנראה, זה לא יקרה. מכיוון שאין למשרדי התכנון מוטיבציה
לחסוך מליוני שקלים ולשנות את קונספט התכנון לכיוון הרבה יותר פשוט וזול, מפני שאז שכרם
לא יהיה מוצדק ויהיה ניתן לצמצם חלק מהיועצים והמשרדים שמתפרנסים מהתכנון.


השוואה לארה"ב

עלות הקמת גשר בישראל היא 10K עד 30K ש"ח למ"ר עבור גשרים לא גבוהים (עד 8 מ' גובה)
בתלות במורכבות, במפתחים ובגובה.
הדוגמא של הגשר הנ"ל בעלות כ-33.5 מליון ש"ח היא דוגמא לגשר בעל סכימה סטטית פשוטה במפתחים קטנים
הנשען על עמודים קצרים. ובשטח של כ-1500 מ"ר כולל קירות התמך מסביב. כלומר העלות למטר מרובע היא: כ-6000$ למ"ר.
בארה"ב העלות הממוצעת להחלפת גשרים קיימים ב  secondary road system   היא כ:  100$ ל   sq.ft   שזה כ-1100$ למ"ר.  מדובר על בניה ותחזוקה בהיקף של מעל 20,000 גשרים, בני אחד עד שלושה מפתחים של 12 עד 30 מ' לכל מפתח.  על פי רוב, גשרים אלו נבנים מעל ערוץ נחל זורם, דבר שהופך את הפרוייקט למורכב יותר. (ראה סרטון למטה)

כך כותב מהנדס שעובד כמתכנן ומפקח בפרוייקטים אלו בארה"ב:


הסיבות למחיר ההתכנון והביצוע הגבוה בארץ הן:

1.  ריבוי יועצים שיוצר תהליך תכנון ובניה מסורבל.
2.  חוסר תחרות בין מתכננים.

מחיר התכנון הגבוה בארץ יחסית לרמת התכנון הנמוכה, נובע מחוסר התחרות הקיים בשוק,
ועל כך אחראי משרד ממשלתי קומוניסטי בשם "רשם המהנדסים" אשר מונע ממהנדסים מעולים לעסוק במקצוע.

ישנה קורלציה בין מחיר התכנון לבין מחיר הביצוע.
כאשר מחיר התכנון גבוה, גם מחיר הביצוע יהיה גבוה בהתאם כפי שהוסבר לעיל.
כדי לשנות את כל אווירת מחירי הענף וכדי להניע תהליך של תמחור הוגן של עבודות בניה
יהיה דרוש לבצע שינוי מהותי קודם כל בתחום התכנון, ולאחר מכן להנחיל את השינויים אל הביצוע.

כדי להוריד את מחירי התכנון, יהיה צורך לצמצם משמעותית את כמות היועצים שמעורבים בפרוייקטים,
כל יועץ מיותר שקיים בפרוייקט, מגדיל את עלות הפרוייקט בעשרות ולעיתים במאות אחוזים.

אגב, מדוע צריך פונקציה של יועץ גיאומטריה?
חישוב כוח צנטרפוגלי וכח נורמל לומדים במסגרת 4 יח' בפיזיקה. אוי ואבוי אם המתכנן לא יודע לחשב זאת בעצמו
ולגזור מכך את המפלס ואת תוספת העומס בכל נקודה ונקודה על הגשר.
או שמא תאמר שהצורך ביועץ הגיאומטריה נקבע, לא בגלל שינוי כיוון התנועה (ב-2 הצירים), אלא בגלל צורתו הלא סימטרית של הגשר,
הרי שגם מידע זה אמור להיכלל בתכניותיו המפורטות של מתכנן הגשר.


המחשת תופעת ריבוי היועצים ביחס לכמות העובדים בשטח:

  • על פי תמונות מהשטח (ראה להלן), מספר הנוכחים באתר הוא 5 עובדים.

  • על פי הטבלה הנ"ל, ישנן 15 פונקציות ייעוץ ותכנון.

אמנם ישנם משרדים גדולים שממלאים מספר פונקציות.
אך על פי רוב יהיה צורך להוסיף לרשימה את היועצים הבאים:
יועץ בטיחות, יועץ חשמל ותאורה, יועץ אקוסטיקה, יועץ איטום, יועץ נגישות ויועץ כיבוי אש.
וצריך לזכור, שכל יועץ, צריך שיהיה מאחריו משרד לא קטן, שחייב לעמוד בקריטריונים של תכנון מבני ציבור.


כמות העובדים באתר:
יש לקחת בחשבון שלפחות אחד מנוכחים המופיעים בתמונה הוא מנהל עבודה / מפקח בטיחות / מהנדס ביצוע



הסכימה הסטטית של הגשר:


הסרטון הבא מתאר את תהליך תכנון תחזוקת והקמת גשרים ב-secondary roads בארה"ב -  כולל שיקולי תכן ועלויות
התכנון המלא, המדידות והפיקוח מבוצעים על ידי מהנדס אחד שממלא את כל  הפונקציות הדרושות ביעילות ובמהירות,
ובונה גשרים בארה"ב, במחיר הנמוך משמעותית ממחיר גשרים מקבילים בישראל - לעיתים אף בחמישית מהמחיר והזמן.
בחלק מהפרוייקטים, בשיטת ABC המוצגת בסרטון, כדי למנוע הפרעה לתנועה, הגשר נבנה בסמוך למיקומו הסופי,
ולאחר מכן, ביום אחד הגשר נדחף אל מקומו הסופי בעזרת ציוד הידראולי